Doorgaan naar hoofdcontent

Stik Belgique: winterse warmte

De stik Belgique maand wordt mooi afgesloten met de let's stick together blogtour. Ik denk dat ik de laatste maanden enkel Belgisch heb genaaid, dus meedoen kon niet moeilijk zijn.

Voor de eerste keer van let's stick together maakte ik een zomerjasje voor Amélie, de moiano van straight grain. Samen met dat patroon kocht ik de Berlin mantel. Beide patronen vind ik zo mooi.


Het knipwerk van het patroon nam wel wat tijd in beslag. En meestal probeer ik mijn patronen meermaals te maken om ze ten volle te benutten, maar dat zal met dit patroon toch niet gebeuren vrees ik. Ik vind het heel leuk om te maken, maar er kroop toch wel wat tijd in.







Het jasje is gevoerd met wattine en venezia voering. Ik volgde de instructies om de wattine aan mijn voeringstof te bevestigen, ik deed dit door te doorstikken in ruitvorm. Een werkje dat wel even tijd in beslag nam, maar het had iets zen, gewoon lijntjes blijven stikken. En het geeft zo'n professionele look.







De stof zelf is zeer grof geweven, de vezels vallen aan de rand zo uit elkaar. Uit schrik dat zo het jasje zou kapot kunnen gaan heb ik elke rand van die stof direct overlockt.

Ik hield rekening met het streepjespatroon en liet deze zo goed mogelijk doorlopen, enkel met de plooi in het achterpand deed ik dat dus niet, waarom ik er toch niet aan dacht er op te letten weet ik niet. Ik vind dit zelf wel heel jammer, want het valt wel echt op. Helaas was lostornen niet echt een optie.
Ik maakte bij de kap ook een fout, rechts tegen averechts gestikt. Ik kon een nieuwe kap knippen, want bij het lostornen schoot er van de stof al niet veel meer over.
Een aandachtspuntje voor de volgende keer, overal op de lijntjes letten!



Verder koos is voor de knopen versie, maar ik liet ze wel tot onderaan doorlopen. Een winterjas moet goed gesloten zijn. Het maken van de knoopsgaten verliep niet zonder gevloek en getier, maar uiteindelijk kan het er wel allemaal mee dsoor.

Ik ga het patroon absoluut nog eens maken, volgend jaar waarschijnlijk. Bij deze wil ik dan nog noteren goed de patroondelen van de kap na te kijken, ook hier, zoals bij de moiano, paste ze niet zo goed op elkaar. Geen idee wat ik fout doe.
En nog een 2e bemerking: de voering: met de patroondelen voor de wattine zijn enkel voorzien voor de gladde voeringstof, niet voor de mantelstof langs de binnenzijde. Dus ook hiervoor even wattine knippen, anders is niet het hele voorpand gevoerd.

Ik maakte een 92. Het zit nog wat ruim, dus de winter zou er toch moeten mee overbrugt raken.




Dit blogbericht kadert in de blogtour 'let's stick together'. Deze maand is het een speciale editie, want Marjolein viert dat ze 5 jaar naait, en dit al een hele maand. Je kan nog steeds meedoen voor enkele mooie prijzen. Ga hiervoor eens op haar blog kijken.

Andere enthousiastelingen die deze maand meedoen:


Stof: madeline de stoffenmadam
Patroon: berlin
Foto's: Wannes

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Cute zeg! En prints of lijnen laten doorlopen is ook voor mij zo’n punt waar ik extra op moet letten...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. super mooi!! een heel werkje maar de moeite waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een jas is inderdaad een gigantisch project! Een tip: zonder voering kan het waarschijnlijk ook als zomerjasje! En dan kan je je patroon toch nog eens opnieuw gebruiken! Want het is een prachtjas!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super mooi, ze kan hier echt helemaal in wegkruipen als het warm is :) Wat schattig! En inderdaad, die ruitjes zorgen zeker voor een professionele look (maar de rest ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dit is gewoon te schattig en zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo leuk, staat haar zo prachtig, een heerlijk jasje voor herfst en winter.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kan het geloven dat er vele uurtjes werk in dit jasje zijn gekropen, maar dan is de voldoening extra groot. Het jasje past haar zeer goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zo een jas is altijd een gigantisch project (vind ik toch, vooral dat knippen en voorbereiden want het stikken zelf valt meestal goed mee) maar ook eentje waar je zoveel voldoening van hebt... knap gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een prachtig jasje en wat staat het haar leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig afgewerkt. Die voering zitten doorstikken: petje af. That's dedication :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een werk! Ik kan er mij iets bij voorstellen... En dan nog die voering zo vastzetten, mooi detail. het ziet er een lekker warm jasje uit, daar gaat ze geniet van hebben deze winter!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oh, super mooi jasje!
    Wat is ze schattig seg!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat van die voering ga ik onthouden, kan ooit nog eens voor mij van pas komen!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen