Doorgaan naar hoofdcontent

Genderneutraal of toch niet: vader-dochter twinning deel 1

In mijn vorig berichtje liet ik enkele t-shirts zien die ik maakte voor mijn vriend, waaronder het leuke groene met volkswagenbusjes. Zo zuinig dat ik steeds probeer te zijn, en tevens dan ook iets te doen met de restjes zocht ik naar een patroon om het restje op te gebruiken.


Door de print zat ik een beetje vast, want deze suggereert toch mannelijkheid. Ik wil mij daar wat van bewust zijn, genderspecifieke gedragingen, aansprekingen en omgangsvormen. Maar uiteindelijk blijven mannen mannen en vrouwen vrouwen en zijn er wel degelijk verschillen. Het lijkt mij onmogelijk om dat niet door te geven of toe te passen in de opvoeding en ik vind dat zeker niet verkeerd! Ik wil er mij wel bewust van zijn en later zeker niets opdringen en een zeker vrijheid creëren.



In het kopen van kleding (wat ik overwegend 2e hands doe) zit ik vaak al wat vast. Je ziet al van ver welk rek voor jongens is en welk voor meisjes. Vaak vind ik dan mijn gading niet, ik hou me ver weg van roze (maar dat is vooral een persoonlijke keuze, indien zij later enkel roze wil dragen ga ik dat wel moeten accepteren). Veel keuze schiet er meestal niet meer over.

Om alles wat bij elkaar te laten passen heb ik wel een kleurenschema in mijn hoofd waaronder ook blauw. Dat vind je dan weer volop terug in het jongensrek, maar de stukken suggereren dan weer veel jongens.

Ik wil onze dochter niet typisch meisjesachtig kleden, en dan bedoel ik vooral qua kleur, want ik zie ze wel graag in kleedjes (zeker nu het terug kousenbroekjes-weer is). Maar ik wil wel dat mensen kunnen zien dat het een meisje is. Ikzelf werd vroeger vaak als jongen aanzien (kort haar- geen rokjes of kleedjes), en dat vond ik eigenlijk niet fijn.

Onze dochter haar haartjes zijn wel goed aan het groeien, maar je zou haar nog steeds voor een jongen kunnen aanzien, moest ik haar daar naar kleden.

En daarmee zat ik wat verveeld met de restjes. Moest ik er een t-shirt van maken zou het echt teveel jongensachtig zijn, maar wat kon ik met de print nog anders maken zodat het toch meisjesachtig is, een jurkje of een rokje.

En zo kwam ik terug bij de nore terecht, met wat puzzelwerk en zoeken naar iets bijpassend kreeg ik de nodige patroondelen er wel uit. Ook het effen groen waren restjes.


Ik vind de uiteindelijke combinatie echt geslaagd en kreeg al vele complimentjes over het jurkje. Het is ideaal om mee naar de crèche te gaan en een hele dag vrolijk te kunnen spelen.

En nu moeten we het nog enkele klaarkrijgen dat papa en dochter 'per ongeluk' gaan twinnen. Jammer dat ik hen beide niet op de foto krijg, dus je zult het hier mee moeten doen.



Nu ben ik wel benieuwd of er nog mensen bezig zijn met genderspecifiek of neutraal kleden en hoe jullie dat aanpakken en wat de reacties zijn van de omgeving?

Ik maakte best wel veel aan-foto's, helaas was er maar 1tje bij die min of meer geschikt was, al de rest was ofwel bewogen ofwel met veel protest.

Patroon: billie, zonen 09; Nore, Compagnie M
Stof: Julija's

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Heel geslaagd! Meisjesachtig zonder dat het té is. Ik ben sinds onze Amélie er is ook voortdurend op zoek naar kleren die meisjesachtig zijn zonder dat Amélie in een barbiepop verandert. Dus ja tegen jurkjes en rokjes (en kniekousen!!!), maar nee tegen te veel roze en heel hard nee tegen merchandising. (ook voor Lucas trouwens, hier geen Cars-, Frozen- of K3-kleren in huis, alsjeblieft!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Van mij mag alles, ik laat ze gewoon zelf kiezen. Hier is het vooral dat de kleinste nog 'meisjesdingen' wil, omdat hij het ziet van grote zus. En dat is prima, vind ik. Hij zal dat liever aandoen dan iets dat ik hem opdring. Maar hier mag ook wel veel qua kleding. Waarom geen T-shirt van Frozen? Als dat haar gelukkig maakt, mag dat van mij.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen