Doorgaan naar hoofdcontent

Tomorrowland -topje: appliqueren

Ondertussen deed ik al elke keer mee met de challenge van Marjolein, maar nog nooit met die van Davina, tot nu dus. Ik kon deze keer wel mee naar de blogmeet en schreef me in voor de bijhorende challenge. 

Ik kreeg 3 criteria en een stofje van Kathleen (die vorige week trouwens met een webshop is begonnen met meisjeskledij gemaakt van afgedankte kledij, superleuk!).

De bedoeling van de challenge is echt uitdagen, echt iets te doen wat je nog nooit deed. En dat was bij mij zeker het geval.





Mijn criteria: naai voor een vriendin (nog nooit een kledingstuk gemaakt voor een vriendin), de stof gebruiken die ik kreeg (een groene crepe volgens mij, totaal niet mijn kleur), en appliqueer een figuur op je kledingstuk (altijd al willen proberen maar nog nooit gedaan). 

De eerste uitdaging was op zoek gaan naar een patroon waarbij ik met de 50cm stof die ik kreeg zou toekomen. Dat is echt niet veel voor een kledingstuk. Een rokje zou nog wel lukken, maar dat vonden we (ik en de vriendin waarvoor ik ging naaien) toch niet zo ideaal. Bij het doorbladeren van mijn naaiboekjes kwam ik de leila-top van la maison victor tegen. Dat moest wel lukken. 

De vriendin waar ik voor ging naaien kijkt bij het kopen van stofjes steevast naar kersenprintjes. Veel verder ging ik het niet zoeken, daarvoor kwam de kleur van de stof wel perfect uit.

Ik maakte een proefmodel (daar heb ik geen foto's van) en gebruikte die stof voor de voering die ik niet helemaal tot onderaan liet doorlopen maar in de taille afknipte. 

Het modelletje zit snel in elkaar en is heel vrouwelijk. Moest ik er het figuur voor hebben zou ik het zeker voor mijzelf maken, ach ja. 






En hoe zit dat met dat appliqueren?



Ik printte een figuur van kersjes op verschillende grootes en koos er eentje uit. Ik had een rode katoenen lapje gekregen van de vriendin waar ik voor naaide en knipte de kersjes uit. Ik plakte ze eerst op de stof vast met vliesofix. De achterzijde van de stof fixeerde ik met soluvlies (plakbaar wateroplosbaar vlies dat ik via mijn naaileerkracht verkreeg. Het zou in België nog niet verkrijgbaar zijn, toch niet de plakbare).





Daarna zigzagde ik de rondjes vast (breedte 2, steeklengte 0,5). Ik zag het niet zitten om nog een stengeltje en blaadjes te appliqueren. Om dan een goed groen te vinden leek me niet evident. Ik stikte deze figuur door een dubbele steek te gebruiken. 
Ik vind het zelf heel geslaagd en een leuk accent. Tijdens het maken was tomorrowland bezig, en toen doopte ik dit topje het tomorrowland-topje. Ik denk dat je daar met dit topje niet echt uit de toon zult vallen? Ik ben er nog niet geweest, dus ik gok dat maar.

Tijdens deze challenge krijg je niet enkel een opdracht, je mag er ook zelf 1 geven. Ikzelf gaf 3 criteria door aan Ellen voor haar challenge, ik ben benieuwd wat ze er van heeft gemaakt! 

Patroon: Leila-top: la maison victor mei-juni 2015
Stof: gekregen op blogmeet
Model: Ingrid

De challenge loopt over enkele weken, elke maandag gaat een nieuwe groep haar uitdagingen tonen. Wij zijn alvast goed van start gegaan:

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Heel leuk! De vriendin zal content zijn! En ik ook, als opdrachtgever! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Chique top en contente vriendin, me dunkt! Mooi afgewerkt en een blogberichtje vol tips en tricks! Love it! X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. echt heel leuk! ik had graag je vriendin geweest ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is een geslaagde challenge! Heel mooi! En die kersjes: LOVE IT! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, supermooi! Tof welke resultaten je kan krijgen als je uit je comfortzone moet :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet evident maar wel heel schoon opgelost! Inderdaad een heel fijn modelleke, die top! B.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel leuk gedaan! Dat je erin slaagde met die 50cm een tof kledingstuk te maken, is zeker en vast geslaagd! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, verliefd op die subtiele lintjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. oh, hoe mooi staat je vriendin met dit topje!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. waauw, supermooi! Het staat haar echt heel goed, en ik vind de combinatie met dat lintje en die applicatie ook echt supertof en mooi! Appliceren zou ik echt ook eens moeten proberen, zo een leuk extraatje! De Leila top ligt hier al twee jaar half afgewerkt, ik moet er echt eens werk van maken... zeker als ik dit weer zie ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen