Doorgaan naar hoofdcontent

Mijn nieuwe basic - de Tamarillo

Ik schreef hier al kort over basics voor ons klein wollebolletje, maar ook ik heb graag enkele basics in mijn kast hangen. 1 daarvan is een aantal tanktops.

Ik weet niet hoe dat bij jullie ging, maar ik moest als kind toch altijd een onderlijfje aandoen. Ik herinner mij dat ik dit allesbehalve aangenaam vond, vooral in de winter. Die zogenaamde onderlijfjes kriebelde vaak. Daarom wou ik ze een hele tijd niet meer aan, maar sinds ik werk is dit toch weer verandert.

Ik werk als ergotherapeut in ouderenzorg, en daarbij dragen wij een schort. Dit is gewoon handig, vooral voor de zakken, een telefoon, wat balpennen, een horloge en je sleutels, steek het anders maar eens weg. En ja, soms wordt er al wel eens gemorst, met eten bijvoorbeeld (meestal mijn eigen fout hoor!). Dat is dus gewoon heel handig zo'n schort. Maar ik draag dat niet graag op mijn bloot vel. En iedereen weet dat het heerlijk warm kan zijn in een woonzorgcentra. Dus ben ik terug 'onderlijfjes' beginnen te dragen, in de zomer voor het zweet wat op te vangen en in de winter om mij warm te houden.

Ik kocht deze eenvoudige basics telkens voor 'geen geld'. Ik betaalde er dan niet veel voor, maar iedereen weet ondertussen dat er wel ergens iemand anders de 'prijs' betaald voor dat 'geen geld'. Daarom was ik extra geïnteresseerd toen Stephanie (oftewel juffrouw kersjes) de komst van dit gratis patroontje aankondigde, wat mij een perfect patroontje leek om deze gekochte tops die stilaan wel versleten raken te vervangen.

Stephanie gaf mij een metertje mooie donker paarse stevige tricot om aan de slag te gaan met haar patroon. Aangezien ik basics nodig heb ging ik dus met de basic versie aan de slag.

Ik maakte de grootste maat, maar versmalde het voorpand onder de armen wel met enkele centimeters. Het stond wat te ver open.
Verder koos ik als hals en armgat afwerking niet voor de voorgestelde manier. Dat is zeker de snelste manier, maar je zit dan met een zichtbare naad langs te binnenzijde en dit wou ik niet, dus ik gebruikte de biesjes zoals biaislint te paard. Ik heb dit nog niet vaak gedaan met een rekbare stof en heb duidelijk nog wat oefening nodig. Net zoals het enige tijd duurde om deze techniek op katoen een beetje onder de knie te krijgen.

Het resultaat: getest en goedgekeurd. Voor zowel onder mijn losse t-shirts als om in te slapen. En het lukt ook om borstvoeding te geven (ja nog steeds een vereiste!) Je zal er mij echter niet snel zo op straat in zien rondlopen, ik draag dit soort modelletjes steeds onder een t-shirt of om te slapen. Ik heb niet echt het figuur voor dit modelletjes. Vandaar zeker geen overvloed aan foto's. Maar ik zal het model wel nog regelmatig maken, Het is snel klaar, en het komt altijd wel van pas aangezien ik het dus bijna dagelijks 24/24u draag.


Ik ben niet de enige die aan de slag ging met dit patroon, er werden al vele variaties gemaakt. Ga zeker eens kijken op volgende blogs:


Patroon: kan je gratis downloaden op de site van cherry designs
Stof: Gekregen van Stephanie uit haar webshop die ze wegens haar nieuw project probeert over te laten aan iemand anders.
Foto's: Ingrid

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Met uw figuur is niets mis hoor! Heel mooie afwerking zo. Ik ga ze ook eens proberen, op katoen deed ik dat al maar tricot is natuurlijk een ander paar mouwen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik geef je helemaal gelijk wat de afwerking betreft, zelf vind ik dat ook het mooiste en het meest comfortabel - tip; ik stik de strook eerst vast en dan lijm ik die op zijn plaats met een textiellijmstift. Zonder de speldjes zie je onmiddellijk of het goed zit én het is veel makkelijker om te stikken #vindiktoch.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. leuk he, ik vind het ook ideale basics!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat ben ik blij dat jij even aanhaalt waaróm die topjes vaak zo goedkoop zijn en het dus echt wel de moeite is om zelf aan de slag te gaan.
    I.v.m. het open staan: dat zou normaal moeten verdwijnen wanneer je de boordstof hebt geplaatst...
    Ik vind je afwerking trouwens top, hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een mooi deftig topje ,dat mag inderdaad gezien worden , dus niet alleen onder je schort, laat die nu maar een stukje open !
    Ik wil er doodgraag aan beginnen maar het downloaden lukt me niet .
    Zal ergens hulp moeten vragen denk ik .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen