Doorgaan naar hoofdcontent

Let's sti(c)k together

Ik heb me eens durven opgeven aan een bloginitiatief, namelijk dat van Marjolein. Ik vond de tijd gekomen om nog eens tijd te investeren in een uitdaging, in mijn blog, in mijn naaien en zo eigenlijk in mijzelf. Ik word daar blij van, van leuke initiatieven.

Met 3 criteria gingen we aan de slag:
- stofje al langer dan een jaar in je kast
- ongebruikt patroon
- zomer


Eigenlijk moest ik niet lang nadenken. Ik kocht vorige jaar het patroon van An, de Moiano jas. Zo zo'n mooi patroon. Een zomers jasje startend vanaf maat 18 maand, perfect voor de kleine meid. Een zomers jasje heeft ze al, maar het is altijd fijn om keuze te hebben toch. Het lijkt er stilaan op dat ik een voorkeur krijg voor het maken van jasjes.

Daarmee waren direct 2 criteria aangevinkt, dus tijd om op zoek te gaan naar een stofje. Dat was minder evident, want het moet wel geschikt zijn voor een jasje. Uiteindelijk kwam ik uit op een stofje van Liberty dat ik bij Liberty zelf kocht, 5 jaar geleden toen we tijdens de kerstperiode in Londen waren. Het was een coupon van 1 meter ongeveer. Toen zag ik er een rok in voor mijzelf, maar aangezien het nog steeds in de kast lag was dat misschien toch niet de beste match.




Het is een licht wollen stofje. Als voering nam ik stof dat ik van mijn grootmoeder kreeg, ik vermoed dat het ooit een laken was geweest. Ik kleurde deze stof met een zakje thee, zodat ze wat meer een ecru kleur kreeg wat beter bij de buitenstof past.

En voila, wat ben ik superblij met het resultaat! Ik heb er zeker 2 weken over gedaan om het genaaid te krijgen (zieke baby, hangerige baby, vermoeide mama en papa), wat maakt dat ik het nog meer waardeer.

Voor mij was het de eerste keer dat ik paspelzakjes maakte. Op de knoopsgaten was het ook even vloeken, blijkbaar werkt deze functie niet meer naar behoren. Het is dringend tijd voor een onderhoudsbeurt (volgende week wordt naaimachine-loze week).

Voor de knoopjes koos ik om deze te maken uit dezelfde stof. Tijd ontbrak mij om op zoek te gaan naar gepaste knoopjes, en de stof op zich is geweldig. Nu zie je bijna niet dat er knoopjes zijn, maar dat stoort zeker niet.


Zoals gezegd: een geweldig patroon. Met de kap had ik echter wel een probleem, het rechte middengedeelte paste niet volledig aan de zijkanten van de kap. Volgende keer ga ik dit toch maar een bij het printen nakijken, of het daar misschien kan aan liggen, want een volgende keer komt er zeker! Ik vermoed zo toch elke zomer tot het patroon qua maat niet meer verder gaat.

Zo, ik ben blij dat ik de uitdaging ben aangegaan, anders was dit patroon nu misschien nog steeds ongebruikt. Ik ben klaar voor een volgende uitdaging!

Op de volgende blogs kan je kijken wat zij dan weer aanvingen met deze 3 criteria. Veel lees- en inspiratie plezier!


Patroon: Moiano
Stof: Liberty
Model: Amélie
Foto's: Wannes

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Zo schattig, zo'n ieniemienie jasje!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amaai zeg! Jij had die stof zoo lang in je kast liggen zonder er iets mee te doen? Foei! Prachtig wel!! Helemaal af!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wilwarin_Couture24 april 2017 om 14:07

    Een toffe jas voor je schattige dochter

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk! Benieuwd wat je volgende maand zal maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wollebolleke , je bent toch weer zo mooi !!!!
    Doe zo verder mama ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moh zo schattig!
    Respect dat je zo maar even een jas gemaakt hebt. Daar heb ik mij tot op heden niet aan durven wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Zo mooi en schattig. Super leuk stofje.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk! Ik heb het zelfs al eens live gezien, ik kwam je broer met Amélie eens tegen op straat. Mooi patroon, mooi jasje... en leuke uitdaging! Wie weet meld ik me ook nog aan, het lijkt me wel een duwtje in de rug om eens wat anders te naaien én om in eerste instantie nog eens tijd te nemen hiervoor. Nu nog durven!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten