Doorgaan naar hoofdcontent

Titus

Cliché, maar bijna onontkoombaar, na het krijgen van een baby komt deze op de eerste plaats en wordt man/vriendlief wat achteruit gezet. Ook bij ons is dat het geval, en al zeker op naaivlak.

Zoals ik vorige week al vertelde, koopt hij liefst fairtrade en ecologisch, maar daar hangt uiteraard een prijskaartje aan vast. Daarbij heeft hij geen standaardlengte, wat maakt dat confectie kledij in mijn ogen vaak niet mooi past bij hem. Sinds ik naai let ik daar veel meer op. Ik dacht dus ooit, dat kan ik beter! Ik zal wel eens zijn kleerkast gaan vullen, het zal hem beter passen, en we zullen een nog door besparen ook. Gelukkig wordt het aanbod stoffen, die ecologisch geproduceerd worden, steeds groter, wat maakt dat er wel iets te vinden moet zijn naar zijn smaak. Ik ging dus wel even wat t-shirts en broeken maken voor hem..., niet dus. Voorlopig bleef het bij 2 jeansbroeken en een 3e die niet past (niet gedriegd om eerst te passen, dat is mijn straf) en deze 2 t-shirts

Maar nu kwam er toch even verandering in, met het geweldige leuke Titus patroon. Ik vermoed een nieuwe klassieker in wording. Ik denk dat menig vriend/manlief/zoon/vader/... ineens een paar nieuwe truien ik de kast krijgen.





Dat is wel het leuke aan zo'n patroon, dat is echt niet veel werk. Eens je zeker bent van de pasvorm en het patroon goed hebt aangepast kan je er zo op enkele uurtjes 1tje in elkaar zetten.

1 november is het hier stoffenfestijn, ik kreeg nog net het patroon uitgetekend om op zoek te gaan naar stof. Volgend de benodigdheden heb je 1,70m nodig, maar zonder de boordjes heb ik aan 1,30m genoeg, als ik boordjes in dezelfde stof gebruik is dat 1,50m.

Ik maakte dus een eerste versie, in een goedkopere stofje. Direct in die mooie dure stoffen knippen vind ik te angstaanjagend, want wat als hij het dan toch niet goed vindt, dan is het wel weggesmeten geld. En hem mee naar het stoffenfestijn meenemen ging niet, er moest iemand bij baby wollebol blijven.

Ik knipte het patroon uit, driegde het in elkaar om te passen, deed enkele aanpassingen en stikte het dan met de overlock op nog geen 2 uurtjes in elkaar, weliswaar verdeeld over verschillende dagen.

De aanpassingen die ik deed:
- schouderbreedte: 3 cm smaller gemaakt, bij een volgende trui doe ik er nog 1 cm af
- onderaan 2 cm korter gemaakt
- mouwen 4 cm korter gemaakt

Ik vind hem goed zitten. Ik ben blij met het resultaat, en hij geloof ik ook wel, hij heeft hem toch niet meer uitgedaan na de eindpas.





En wat kost dat nu allemaal?

- Stof, coupon: €10
- Versteviging: vormband, bijna de hele 5m: €4,95
- Forfait: Stikzijde, materiaal etc: €4

Totaal: €18,95

Stof: coupon stoffenfestijn
Patroon: titus, la maison victor
Model: papa wollebol

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /

Reacties

  1. Ooooh die is mooi! Hier is manlief ook altijd heel blij met zelfgemaakte kledij, hij droomt intussen van een lange broek ( en ik slik eventjes )

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen