zondag 13 november 2016

Over groener willen leven en een lila jumpsuit

Die baby's die groeien zo ongelofelijk snel, een cliché zo oud als de straat (en die van ons is echt heel oud!). De kleerkast moet dus regelmatig helemaal gewisseld worden. Ik ben er wel fier op dat ik haar kleerkast gevuld krijg met enkel handgemaakt, geleend of 2e hands gekochte kleertjes. Ik probeer de winkels bewust een beetje te vermijden. Er hangen vele mooie kleertjes, maar als je alles nieuw moet kopen, zelf in de goedkopere winkels, ben je nog steeds een groot bedrag kwijt, en och god, soms is ze er na 2 draagbeurten alweer uit gegroeid.

Wij willen echter proberen wat duurzamer te leven. Met kleine stapjes vooruit een beetje onze manier van leven veranderen. Alle initiatieven rond duurzaamheid volgen we dan ook met veel interesse, en waar mogelijk passen wij ons daar wat in. Dat is een proces van langere duur, met telkens wat kleine veranderingen. Voor ons is het belangrijk om baby wollebol groot te brengen met een bewustzijn rond duurzaamheid, milieubewust denken en leven, maar ook met respect voor de mens. Om echter enkel fair, biologisch en ecologisch te leven en te kopen moeten we toch wat meer budget ter beschikking hebben. Nu ik begrijp ook wel dat er een zeker prijskaartje moet aan vasthangen, anders is het niet mogelijk om een eerlijke prijs te geven aan goederen, zeker niet voor kledij.

En zoals gezegd, kleine stapjes. We gaan regelmatig inkopen doen op een bio-boerderij. In het huishouden proberen we enkel milieuvriendelijke producten te gebruiken. Mijn vriend hecht steeds meer belang aan eerlijke kledij, ik zelf ben al in maanden niet meer gaan shoppen buiten enkele borstvoedings t-shirts. We beschikken beide over een elektrische fiets waarmee ik zoveel mogelijk mijn verplaatsingen doe. En qua stofjes kies ik nu sneller voor oeko-tex of gots.

Stoffen met een label hebben daardoor een hogere aankoopprijs. Nu wil ik eens nagaan, of een afgewerkt kledingstuk met zulke stoffen, nu echt veel duurder uitkomt dan confectiekledij. Helemaal correct is de vergelijking niet, omdat de kost van werkuren niet wordt meegerekend, maar dat is juist ook de hele bedoeling van zelf kledij te maken, dat je die kost niet meetelt.

Graag zou ik, moest het kunnen, qua kledij, zelfvoorzienend zijn, maar helaas is dat met een voltijdse job, een baby, een vriend, een huishouden en ook familie en vrienden niet mogelijk om te realiseren. En zeker niet voor de baby, aangezien die zo snel groeit.

Ik ben zeer dankbaar dat ik voor ons meisje kledij en andere spullen te leen heb gekregen. En de rest proberen wij zoveel mogelijk 2e hands aan te vullen (2e handsbeurzen van femma, de gezinsbond en ook 2e handswinkels).

Als ik dan toch kan naaien probeer ik wel stukken te maken die ze zeker kan gebruiken en die moeilijk zijn om te kopen. Ik maak voornamelijk broekjes, omdat dat voor ons meisje met haar herbruikbare pampers moeilijk passend te vinden is binnen de confectie (lees: dikkere poep). Je moet al snel een grotere maat nemen, maar ze heeft wat kortere beentjes waardoor de pijpjes echt veel te lang zijn.

Echter vind ik broekjes niet altijd handig om te verschonen, dan zijn jumpsuits veel gemakkelijker. Zo kwam ik er dan toch toe om het patroontje van compagnie m te gebruiken. Ik had eerder al de kleedjes gemaakt. Nu dus de jumpsuit.








En wat kost dat nu allemaal?

° stof: nodig voor maat 80cm: 55cm aan 1,5/10cm = €8,25
° boordstof en voeringstof: 40cm aan 9,95/m = €3,98
° versteviging knopenboordje: 40cm aan €9,75/m : €3,90
° 6 kam snaps: 2,95/30 = €0,60
° forfait stikzijde, materialen, elektriciteit: €4

Totaal = € 20,73

Dit is de totale prijs als je alles koopt zoals je het nodig hebt voor dit project. De stof is niet volledig opgebruikt, daar kreeg ik nog een broekje uit (oliver babybroek). De boordstof en de versteviging kunnen nog voor meerdere projecten gebruikt worden aangezien je daar echt niet veel van nodig hebt..



Stof van Madeline de Stoffenmadam
Patroon: compagnie M, emma en mona
Model: Amélie

Voor vragen rond de maaksels mag je gerust hieronder een berichtje nalaten of mij een mailtje sturen: eefjevanasch@gmail.com
Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
BewarenBewaren

2 opmerkingen:

  1. heel leuk geworden! dan heb je al minimum twee stuks voor je 20 euro, dat is al oké hé
    je kan ook je kledij terug doorverkopen want na twee keer dragen zal die volgens mij nog mooi zijn
    in ieder geval nog veel succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi!
    Ook hier proberen we wat groener te leven, maar inderdaad dat kost toch allemaal wel wat tijd. De tweedehandsbeurzen worden hier ook allemaal afgeschuimd en het helpt inderdaad om gewoon niet naar de winkels te gaan want dan zie je altijd allerlei leuks. Blijf je thuis dan kom je niet in de verleiding en heb je meer tijd om zelf iets te maken! Jammer dat hier een jongetje op komst is want anders had ik wel interesse om wat over te kopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen