Doorgaan naar hoofdcontent

Over snoetdoekjes, poepdoekjes en borstcompressen

We werken met herbruikbare luiers. Het zou dan niet zo consequent zijn moesten we daarbij wel veel wegwerpdoekjes gebruiken. Daarom gebruiken we als we thuis zelfgemaakte 'poepdoekjes'.


Op verplaatsing zijn de wegwerpdoekjes voor ons toch iets handiger, maar we proberen ze wel zoveel mogelijk te vermijden.

Het begon eigenlijk met het maken van borstcompressen. Het leek mij zonde om hiervoor de wegwerpcompressen te gebruiken, het gaat uiteindelijk maar over een beetje melk dat moet opgevangen worden in een doekje. Ik had ze in een winkel zien liggen, wasbare, maar vond dat veel te duur voor het aantal dat het maar is. Dus dat ging ik wel even zelf maken.

Ik wist even niet zo goed welke stof ik zou gebruiken, ik vond niet direct geschikte stof, dus kocht ik enkele pakken tetra doeken in de Hema en verknipte deze. Ik tekende cirkels voor borstcompressen. 1 enkele laag leek me te weinig, dus legde ik telkens 3 cirkels op elkaar, en met de overlock waren ze snel aan elkaar gezet. (nu heb ik nog een doos borstcompressen staan vanuit het ziekenhuis, als iemand ze nog kan gebruiken, kom maar halen...)

Om in het wasbare thema te blijven wou ik dus doekjes maken voor het verschonen, washandjes zouden misschien wat ruw kunnen zijn, en mogelijks zouden we er niet genoeg hebben. Ik had nog tetra doeken liggen en restjes tricot. Ik knipte vierkantjes van 17x17 cm. Een vierkant tricot op een vierkant tetra doek, rondom stikken, keren door een keergat en een sierstiksel geven. Niet zo veel werk, dus ik maakte er zeker een 50-tal. 

Uit eerdere ervaringen weet ik dat kinderen niet graag hebben dat hun gezicht wordt gewassen na het eten, meestal met een washandje. Dus bedacht ik mij dat het misschien iets minder erg zou zijn als dat gebeurt met een doekje met een mooi motiefje. Dus gebruikte ik dezelfde methode voor 'snoetdoekjes'. 

Om het verschil te kunnen weten tussen 'poepdoekjes' en 'snoetdoekjes' stikte ik telkens een klein lintje mee in de 'poepdoekjes'.

Conclusie: ik vind de poepdoekjes zeer handig, per verschoningsbeurt gebruiken we er ongeveer 2. Ze gaan mee in de was met de luiers. Ik had er 50 gemaakt, wat ruim voldoende is.

En als snoetdoekjes werken ze ook zeer prima, voorlopig als opvangdoekje voor die enkele keer dat de baby toch wat melk terug geeft. Zo hoef ik noet altijd met een grote tetra doek te zitten (het helpt ook wel dat onze baby heel weinig teruggeeft). 

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. tof dat je zo milieuvriendelijk kan zijn door die dingen te hergebruiken
    en ze zijn nog mooi ook (de poep en snoetdoekjes hé ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen