Doorgaan naar hoofdcontent

Marlon t-shirt

Door de keuze voor de module 'vrije tijd' als 4e jaar naailes, ben ik helemaal fan aan het worden voor werken met tricotstoffen.

Het verwerken van die stoffen is heel fijn. Juist het opspelden van een papieren patroon en het uitknippen ervan vind ik nog wat lastig. De stof blijft niet zo liggen zoals een katoenen stof. Maar dat is dan weer een voordeel van tricot stoffen, naar mijn mening, dat het minder nauwkeurig moet zijn.  Doordat de stof vaak wat 'leeft', zeker als je niet op rechtdraad knipt, heb ik soms aan zijnaden meer stof dan het patroon aangeeft, maar dat valt in het uiteindelijke resultaat minder op.

Tricot stoffen zijn ideaal om te verwerken tot kinderkleding, maar ook voor het maken van kleedjes en t-shirts. En nu heb ik mij eigenlijk eens aan dat laatste gewaagd, niet voor mijzelf, maar voor mijn vriend. 



Ik nam de Marlon t-shirt uit La maison Victor en maakte eerst een proefversie uit een grote restlap.

Mijn vriend hecht steeds meer belang aan biologische producten die op een eerlijke manier zijn gemaakt en verwerkt. Als je dit label ergens opkleeft, komt er vaak een duurder prijskaartje aan te hangen. En de keuze is nog steeds redelijk beperkt. Dus ging ik voor het maken van t-shirts uit biologische stoffen.

Ook deze stoffen zijn redelijk duur, daardoor wou ik zeker eerst een proefmodel maken.


De overgenomen maat past perfect, ik maakte de mouwen wel uit 1 stuk, door de patroondelen van de mouw aan elkaar te kleven. Het aanstikken van de halsboord vraagt nog wat oefening om de juiste rek in de vingers te krijgen om de boord er mooi aan te zetten. Maar het zit toch als gegoten.

Dus waagde ik mij aan de betere stoffen en maakte reeds een 2e t-shirt. Deze stof heeft echter wat minder 'rek', waardoor de halsopening net wat te klein is, dus dat wordt een aanpassing voor een volgend stuk. Er kraakte een stiksel toen het t-shirt werd aangedaan, maar een ramp is het gelukkig niet!



Ikzelf vind de stof geweldig, de print is zo cool. En het leuke aan tricotstoffen is dat ze meestal een zeker breedte hebben. Ik heb met 1 meter genoeg om een t-shirt te maken en dan nog voldoende reststof om een bijpassende legging voor de toekomstige dochter te maken. Zo kunnen vader en dochter assorti op stap gaan. Ik hoop dat ooit op foto te kunnen vastleggen. 

Er liggen nog 2 stofjes klaar voor t-shirts. De vraag is of dat het prioriteit heeft aan de andere maaksels, voor de baby... Ik heb nog 6 weken.


Patroon: Marlon t-shirt van La Maison Victor
Stof: paars: stoffenspektakel, visjes: life aquatic: cloud 9 (georgette)

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties