maandag 28 maart 2016

Een katoenen dekentje - vertaling van een leuk patroontje

Mijn vriend is peter geworden. Nog even en hij wordt ook papa. 2 grote gebeurtenissen op korte tijd.

Doordat wij zelf een eerste kindje verwachten zijn mijn prioriteiten op naaigebied vooral op ons kleintje gericht. Zijn petekindje is geen eerste kindje, en aangezien wij van hen een hoop kleertjes hebben gekregen omdat ze er zelf zo veel hebben, vond ik het een beetje te gek om kleertjes te gaan naaien. Ze wilden ook niet zeggen of het een jongetje of een meisje zou worden (hoe je dat zo goed geheim kan houden begrijp ik niet, ik had me al 100 keer versproken denk ik), wat het eens zo moeilijk maakte.




Omdat ik toch niet helemaal zelfgemaakt-loos (heb ik hier een nieuw woord ontdekt?), op kraambezoek wou gaan, haakte ik een dekentje. Een katoenen dekentje, dat toch wat warmte geeft maar ideaal is voor in de zomer.

Ik koos voor mint en gebroken wit, wat voor mij zowel voor jongens als voor meisjes zou kunnen,(uiteindelijk is het een meisje geworden).

Het patroontje haalde ik van haar blog, een mooie blog dat ik helaas veel te laat heb ontdekt.

Ik kreeg van iemand de suggestie om bijvoorbeeld granny squares te haken tijdens mijn eigen kraamperiode. Om toch het gevoel te hebben iets te kunnen maken, wat niet te moeilijk is of veel tijd vraagt, en dat je snel van buiten kent. Een gouden tip. Ik ga geen granny squares haken, maar gewoon hetzelfde dekentje, maar dan met andere kleurtjes, voor ons meisje.

Het is een heel eenvoudig patroontje. Ik begrijp de Engelstalige patronen wel, maar moet toch telkens even goed nadenken over de benamingen van de steken. Ik heb daardoor het patroontje hieronder even vertaalt. Al is het maar voor mijzelf, moest ik dat denketje halverwege aan de kant leggen, wat met grote projecten bij mij al wel eens gebeurt, en ik het later verder wil afmaken ik niet terug moet gaan opzoeken hoe het patroon juist is. En misschien dat iemand van jullie het ook wel handig vindt.
Voor de bijbehorende foto's ga je best nog even bij haar kijken, ze zijn zeer duidelijk.


Start met een magische ring en zet deze vast met 1 steek.

TOER 1: Haak 3 lossen (zij haakt er maar 2, ik vind 3 handiger)(telt als 1e stokje), Haak 1 stokje in de ring, haak 2 lossen, * haak 2 stokjes in de ring, haak 2 lossen *, herhaal * 4x, totdat je 6 groepjes hebt van 2 stokjes, sluit de toer met een halve vaste in de 3e losse

TOER 2: Haak 3 lossen en 1 stokje in de volgende steek. Nu ben je aan een hoek gekomen van 2 lossen: * Haak 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje in deze opening. Haak 2 stokjes in de 2 volgende steken. *, herhaal * tot het einde van de toer, sluit met een halve vaste in de 3e losse

TOER 3: Haak 3 lossen en 2 stokjes in de volgende steken * haak 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje in de opening, haak 4 stokjes in de 4 volgende steken *, herhaal * tot aan het einde van de toer, sluit met een halve vaste in de 3e losse

TOER 4: Haak 3 lossen en 3 stokjes in de volgende steken, * haak 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje in de opening, haak 6 stokjes in de 6 volgende steken*, herhaal * tot het einde van de toer en sluit met een halve vaste in de 3e losse

TOER 5: Haak 3 lossen en 4 stokjes in de volgende steken, * haak 1 stokje, 2 lossen, 1 stokje in de opening, haak 8 stokjes in de 8 volgende steken*, herhaal * tot het einde van de toer en sluit met een halve vaste in de 3e losse, knip de draad af.

Haak zoveel lapjes als je wilt. Stop alle draadjes in.

Kies dan hoe je ze aan elkaar wilt zetten als je met meerdere kleuren hebt gewerkt. Ik maakte eerst lange stroken door telkens 1 zijde met vasten met elkaar te verbinden. Daarna haakte ik alle lange stroken in 1 keer aan elkaar. Dan kies je zelf of je het nog wil afwerken met een rand of niet. Ik heb hierbij eveneens gekozen voor haar afwerking.

TOER 1: haak vasten rondom rond. Als je bij een punt aankomt haak je 1 vaste in de 1e steek van je 2 lossen opening van je zeshoek - 1 losse - 1 vaste in de volgende steek van je 2 lossen opening van het punt van je zeshoek. Kom je in een dal dan haak je 1 vaste in de 1e losse van je 2 lossen opening van je ene zeshoek, haak je de volgende 2 lossen samen (dit is dan de 2e losse van je ene zeshoek en de 1e losse van je 2e zeshoek) en terug 1 vaste in de 2e losse van je 2e zeshoek. Doe dit tot je helemaal rond bent.

TOER 2: Haak een toer van dubbele stokjes. Kom je op een punt haak je een dubbel stokje - 1 losse - 1 dubbel stokje in zelfde losse opening van je vorige toer. Kom je in een dal haak je 3 dubbele stokjes samen in 3 steken van de vorige toer. Doe dit tot je helemaal rond bent.

TOER 3: Haak nog een toer vasten rondom rond. Bij een punt haak je 1 vaste - 1 losse - 1 vaste in de losse opening van je vorige toer. Kom je aan een dal dan haak je 3 vaste samen in 3 steken van de vorige toer. Eens je helemaal rond bent knip je je draad af en moet je het juist nog instoppen.


Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen