Doorgaan naar hoofdcontent

Die keer dat ik iets anders deed + recept


Ik reageerde op een oproep van Saartje op Facebook. Ze had zich ingeschreven voor een workshop 'after dinner sweet' bij 'zoet en co', en er was nog een plaatsje vrij. Bleek dat die workshops vlak bij mij in de buurt doorgaan. Dus dacht ik, we zeggen maar ja. Koken is niets voor mij, dat doe ik echt niet graag. Bakken op zich nog wel, maar het komt er gewoon niet vaak van. Ik heb zo wel een paar receptjes dat ik graag maak, maar wegens redenen waar ik het later nog wel is over heb, is het al wel maanden geleden dat ik nog iets maakte.

Het programma sprak mij op zich niet direct aan:
- advocaat
- scottish cream
- after dinner mints

We werden fijn ontvangen door Gisele. Na een beetje uitleg begon ze eraan. Bij deze workshop komt er geen oven aan te pas, dus ging het lekker vlot vooruit.

We mochten eerst proeven van wat er gemaakt zou worden.

Nu heb ik eigenlijk nog nooit advocaat geproefd, het was er nog nooit van gekomen, het leek mij ook niet lekker en vooral iets voor, excuseer mij hiervoor, de iets oudere generatie. De bewoners bij mij op het werk zijn er zeker allemaal zot van (gemiddelde leeftijd van 85), vandaar.

Maar dus proeven, heel voorzichtig, een klein hapje, en ja, dat viel eigenlijk wel goed mee.

Het glaasje was redelijk snel leeg, en steeg ook direct naar mijn hoofd, want alcohol, dat ben ik echt niet gewoon. Dus opletten ermee.

Het maken is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. En het is een goed idee voor vaderdag (mijn vader lust dit ook wel!).

Het receptje voor advocaat:


Nodig:
- 125 gr eierdooier (dit zijn een stuk of 7 eieren, van het eiwit kan je merengue maken ouzo)
- 125 gr kristalsuiker
- Een snuifje zout
- 150 ml wodka
- 1 lepel gemalen vanille
- kookthermometer

Wat moet je doen:
Alles in een pan gieten en au bain-marie opwarmen. Je moet er blijven in roeren. Laat het mengsel opwarmen tot 62° en haal het dan van het vuur. Gebruik een zeef voordat je het mengsel in een potje doet. Laat het afkoelen in de koelkast.


We maakten dus ook nog scottish cream (was ook heel lekker, en het steeg nog meer naar mijn hoofd), en zachte en harde mints (wat dus niets voor mij was, de toegevoegde smaak pepermunt deed mij vooral aan tandpasta denken, dat hoeft voor mij niet in een snoepje). Wil er toch graag iemand dit recept? Vraag gerust.

Je kan mij volgen: Bloglovin / Facebook / Instagram / Pinterest /
Je kan mij mailen: eefjevanasch@gmail.com

Reacties

  1. Dag Eefje, ja voor mij ook liever geen te sterke muntsmaak in mijn dessert. Leuk receptje, Saskia x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben geen fan van advocaat maar ik ben wel keihard fan van je foto's :)

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Ik kreeg ineens een ingeving. Fijn dat je er iets van zegt!

      Verwijderen
  3. Supertoffe foto's!! Echt leuk gedaan, het dessertje stijgt zo nog tien keer in waarde.
    Ik heb daar lang geleden ook al eens een workshop gevolgd trouwens!

    Ik ben zelf ook niet zo zot van advocaat en al helemaal niet van munt in combinatie met chocolade (bweik) maar als het maar plezant is geweest hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was een leuke avond! En dat potje advocaat was hier snel op hoor :-)
    grtjs Saartje

    http://saartjeathome.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen